Umenie a kultúra
Zloženie predmetovej komisie:
Mgr. Zuzana Gerlici, vedúca PK Vyučuje ETV, TSV |
Mgr. Michaela Lenošková Vyučuje SPJ, DEJ, HUD, VYV |
Mgr. Drahomíra Pavlíková Vyučuje NEJ, RUJ, UMK |
Mgr. Monika Petreje Vyučuje NEJ, UMK |
|
|
a externí vyučujúci náboženskej výchovy
Do predmetovej komisie patria predmety:
- umenie a kultúra
- hudobná výchova
- výtvarná výchova
- etická výchova
- náboženská výchova
- voliteľné semináre z dejín umenia, umenia a kultúry.
Predmet umenie a kultúra sa vyučuje jedenkrát do týždňa počas štyroch rokov. Študenti si tento predmet môžu zvoliť ako maturitný, taktiež aj ako voliteľný seminár v treťom a štvrtom ročníku.
Charakteristika predmetu umenie a kultúra:
V predmete umenie a kultúra sa žiaci oboznamujú s priestorom kultúry a umenia prostredníctvom tematických celkov, ktoré sú zamerané na komplexné vnímanie kultúry a umenia v súvislostiach súčasných kultúrnych, spoločenských, ekonomických a politických procesov
Ciele predmetu umenie a kultúra:
Žiaci:
- si kultivujú umeleckú, estetickú, vizuálnu, akustickú, jazykovú a pohybovú gramotnosť
- si rozširujú skúsenosti s aktívnou tvorbou v rámci projektov v oblasti rôznych druhov umení a médií
- rozlišujú hlavné umelecké a kultúrne smery, prúdy a druhy
- kriticky reflektujú na súčasnú ponuku vizuálnej kultúry a médií
- rozvíjajú si porozumenie k súčasnej umeleckej a kultúrnej tvorbe
- vyjadrujú vlastné myšlienky, skúsenosti a emócie prostredníctvom rôznych médií
- zaujímajú zodpovedný postoj k hodnotám národnej kultúry
- rešpektujú hodnoty a rozdiely kultúr iných národov
- si rozvíjajú povedomie o vlastnej kultúrnej identite
Predmet hudobná výchova sa opäť začal vyučovať v školskom roku 2015/2016 v príme jednu hodinu v týždni.
Ciele predmetu hudobná výchova:
- žiaci získajú hudobné schopnosti prostredníctvom hudobných činností
- žiaci realizujú hudobné činnosti na základe nadobudnutých hudobných schopností
- žiaci si na základe vlastnej skúsenosti osvoja konkrétne poznatky z oblasti teórie a histórie
- žiaci pochopia podstatu umenia, vytvoria si vzťah k umeniu, majú priamu skúsenosť v oblasti špecifických umeleckých, estetických a psychologických kategórií - emocionalita, prežívanie, zážitok, vnímanie krásy, vlastná tvorivosť (improvizácia), na základe čoho dokážu reflektovať umenie, vnímať krásu, rozpoznať hodnotu, vyjadriť sa prostredníctvom umenia
Predmet výtvarná výchova sa v príme vyučuje dvakrát do týždňa.
Ciele predmetu výtvarná výchova:
- žiaci spoznávajú vyjadrovacie prostriedky vizuálnych umení – výtvarného umenia, fotografie, dizajnu, architektúry, videa a filmu, rozumejú im a získavajú základnú gramotnosť v ich používaní
- rozvíjajú si pozorovacie schopnosti, schopnosti reagovať na vizuálne podnety a výtvarne ich spracovávať, rozvíjajú tvorbu vlastných myšlienkových konceptov a ich formálnu a technickú realizáciu, spoznajú a slovne pomenujú (výraz), formu, námet umeleckých diel a svoj zážitok z nich výtvarne interpretujú
- poznávajú vybrané typické diela vizuálnej kultúry, reprezentujúce smery moderného a súčasného umenia a historické slohy, osvojujú si primerané kultúrne postoje, názory a hodnotové kritériá; cez zážitky aktívneho vyjadrovania a vnímania umeleckých diel sú uvádzaní do poznávania hodnôt umenia a kultúry – vo vzťahu k tradícií a na úrovni aktuálneho myslenia a interpretácie
Predmet etická a náboženská výchova sa vyučuje jedenkrát v týždni v prvom a druhom ročníku.
Ciele predmetu etická výchova:
Žiaci:
- vysvetlia základné etické postoje a spôsobilosti
- rozvíjajú a zdokonaľujú si základné etické postoje a spôsobilosti osvojené na základnej škole, ako sú sebaovládanie, pozitívne hodnotenie seba a druhých, komunikačné zručnosti, tvorivé riešenie medziľudských vzťahov
- vysvetlia princípy náboženskej i nenáboženskej etiky, ktoré im umožnia pochopiť a tolerovať správanie a názory spolužiakov a spoluobčanov
- si osvoja dôležité hodnoty a etické normy súvisiace so životom a zdravím, rodinným životom, rodičovstvom a sexualitou, ekonomickým životom a prácou v povolaní
- rozvíjajú morálny úsudok a zmysel pre zodpovednosť
- definujú základné etické pojmy, súvislosti medzi hodnotami a normami
- si osvoja základné postoje a spôsobilosti súvisiace s uvedenými hodnotami a normami
Ciele predmetu náboženská výchova:
Žiaci:
- si osvoja postoj hľadania zmyslu a transcendentnosti človeka
- rozvíjajú svoju religiozitu na základe poznania viery Cirkvi
- pristupujú tvorivo a zodpovedne k riešeniu aktuálnych etických problémov na základe učenia Cirkvi
- vedia obhájiť trvácu hodnotu biblického posolstva v ľudskej kultúre
- nadobudnú identitu otvorenú na “ inakosť”, schopnú viesť dialóg
- poznajú historické súvislosti európskeho kresťanstva
- zaujmú vlastné stanovisko k inými konfesiám, náboženstvám a svetonázorom
- zhodnotia potrebu náboženstva pre svoj život
- dozrievajú v hodnotách, ktoré sú v súlade s evanjeliom a smerujú k všeobecnému dobru
Súťaže, výstavy a kultúrno poznávacie exkurzie v školskom roku 2022/2023
- Čo pre mňa znamená šťastie
- Mesto očami študentov
- Výstava Gustav Kliment - Viedeň
- Výstava Tutanchamon - Brno
- Výstava Mladý dizajnér
- Divadelné predstavenie - Nádej Dubček
- Návšteva Galérie M. A. Bazovského
Súťaže v školskom roku 2016/2017,
Študenti a ich súťažné práce : pozri súvisace dokumenty
Dokumenty na stiahnutie
- UMK - študenti a ich súťažné práce | PDF (6,9 MB)
Fotogaléria
Kalendár podujatí
Po | Ut | St | Št | Pi | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 |
|
18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 |