Informatika
Zloženie predmetovej komisie:
RNDr. Zuzana Vavrečková - vedúca PK | RNDr. Denisa Bilíková |
Mgr. Katarína Staníková | Ing. Róbert Rurák |
Mgr. Alexandra Zemeková | Ing. Ján Žabka, CSc. |
Informatika
Predmet informatika sa v 4-ročnom gymnáziu podľa ISCED 3 vyučuje v 1. ročníku 2 hod. týždenne a v 2. ročníku 2 hod. týždenne. V 5- ročnom gymnáziu sa vyučuje v 2., 3. a 4. ročníku 1 hod. týždenne. V 8- ročnom gymnáziu sa vyučuje v sekunde a tercii 2 hod. týždenne, v kvarte 1 hod. týždenne, v kvinte a sexte 2 hod. týždenne. V oktáve si môžu študenti vybrať informatiku ako voliteľný predmet v rozsahu 4 hodín týždenne (určené hlavne pre maturantov z predmetu informatika).
V 3. ročníku si môžu študenti vybrať informatiku ako voliteľný predmet v rozsahu 2 hodín týždenne. Vo 4. ročníku si môžu študenti vybrať informatiku ako voliteľný predmet v rozsahu 4 hodín týždenne (určené hlavne pre maturantov z predmetu informatika). V rámci 4-hodinovky sa pripravujú na maturitnú skúšku z predmetu informatika.
Študenti triedy so zameraním na informatiku si môžu v 3. ročníku zvoliť voliteľný predmet Programovanie v jazyku Java ako 2 - hodinový blok, vo 4. ročníku si možu zvoliť 4- hodinový blok, a to Programovanie v jazyku Java pre pokročilých (je určený pre žiakov, ktorí v 3. ročníku navštevovali Programovanie v jazyku Java).
Pre nematurantov je vo 4. ročníku možnosť výberu voliteľného predmetu Programovanie v jazyku Python v rozsahu 4 hodiny týždenne.
Žiaci sa každoročne zapájajú do súťaží z oblasti programovania, ako sú Zenit v programovaní, olympiáda v informatike, korešpondenčné semináre z programovania a informatiky. V týchto súťažiach dosahujú veľmi dobré výsledky a umiestnenia v krajských, celoslovenských a aj v medzinárodných kolách . Žiaci dosiahli významné úspechy aj v medzinárodných súťažiach, zameraných na vyhľadávanie informatických talentov.
Náplň výuky predmetu informatika:
4 - ročné gymnázium ISCED 3A
1. ročník - všeobecné zameranie a cudzie jazyky
Komunikácia prostredníctvom IKT - služby Internetu, získavanie a vyhľadávanie informácií . Poštový klient. Neinteraktívna a interaktívna komunikácia. Netiketa. Bezpečnosť na internete. Sociálne siete.
Operačný systém – základné vlastnosti a funkcie (spravovanie zariadení, priečinkov a súborov).
Informácie okolo nás - grafická informácia - rastrová grafika, grafické formáty, aplikácie pre rastrovú grafiku
Textová informácia – jednoduchý formátovaný dokument, štýl, aplikácie na spracovanie textov, pokročilé formátovanie – hlavička, päta, štýly, automatický obsah
Prezentácia informácií – aplikácie na tvorbu prezentácií, snímka, spôsoby tvorby prezentácií.
Úvod do algoritmizácie - pojem algoritmus. Algoritmy z bežného života. Spôsoby zápisu algoritmov. Etapy riešenia problému – rozbor problému, algoritmus, program, ladenie.
Programovací jazyk – syntax, spustenie programu, logické chyby, chyby počas behu programu. Pojmy – príkazy (priradenie, vstup, výstup), riadiace štruktúry (podmienené príkazy, cykly), premenné, typy, množina operácií.
Princípy fungovania IKT- Základné pojmy – hardvér, softvér. Počítač – princíp práce počítača. Časti počítača von Neumannovského typu, ich klasifikácia. Vstupné, výstupné zariadenia. Typy vstupných a výstupných zariadení. Parametre zariadení. Softvér – rozdelenie podľa oblastí použitia. Počítačová sieť– výhody, architektúra, rozdelenie sietí podľa rozľahlosti (spôsoby pripojenia).
2. ročník - všeobecné zameranie a cudzie jazyky
Informácie okolo nás - grafická informácia - vektorová grafika, grafické formáty, aplikácie pre vektorovú grafiku, animácie.
Číselná informácia, spracovanie a vyhodnocovanie, tabuľkový kalkulátor – bunka, hárok, vzorec, funkcia, odkazy, grafy, triedenie, vyhľadávanie, filtrovanie.
Prenos informácií medzi aplikáciami.
Prezentácia informácií na webovej stránke – aplikácie na tvorbu webových stránok – hypertext, odkazy.
Zvuková informácia – formáty, aplikácie na nahrávanie, spracovanie, konverzie, prehrávanie.
Informatika. Údaj, informácia, znalosť, jednotky informácie, digitalizácia, kódovanie. Písmo – forma kódovania. Číselné sústavy, prevody. Komprimácia. Šifry. Reprezentácia údajov v počítači, čísla, znaky. Zber, spracovanie, prezentovanie informácie.
Databázy údajov, spracovanie informácií v databáze. Vytvorenie a návrh tabuľky, formuláre, dotazy, zostavy, relácie.
Informačná spoločnosť - informatika (použitie, dôsledky a súvislosti) v rôznych oblastiach – administratíva, elektronická kancelária, vzdelávanie, šport, umenie, zábava, virtuálna realita, e-spoločnosť.
Softvérová firma – pojmy upgrade, registrácia softvéru, elektronická dokumentácia.
Riziká informačných technológií – malvér (pojmy, detekovanie, prevencia); kriminalita.
Etika a právo – autorské práva na softvér, licencia (freeware, shareware, demoverzia, multilicencia, Open source...).
E - learning, dištančné vzdelávanie, vzdelávania využitím IKT.
1. ročník - zameranie informatika
Údaj, informácia, reprezentácia údajov v počítači.Základné pojmy informatiky, číselné sústavy. Základné jednotky informácie. Zobrazovanie a ukladanie informácií v počítači
Komunikácia prostredníctvom IKT - služby Internetu, získavanie a vyhľadávanie informácií, poštový klient, neinteraktívna a interaktívna komunikácia.
Princípy fungovania IKT - nastavenie a prostredie OS, súbor, adresár, disková jednotka, spustenie aplikácie. Typy súborov, vyhľadanie súborov na disku.
Informácie okolo nás - grafická informácia, rastrová grafika. Textový editor, práca s textom.
Úvod do algoritmizácie – pojem algoritmus. Zápis algoritmov, vlastnosti algoritmov, realizácia algoritmov, programovací jazyk. Programovací jazyk Python. Popis prostredia a ovládanie programu. Štruktúra programu, definícia konštánt, deklarácia premenných. Základné typy údajov a operácie s nimi. Príkazy vstupu, výstupu, priradenia. Podmienený príkaz. Cykly. Jednorozmerné pole, reťazce.
Tabuľkové procesory.
2. ročník - zameranie informatika
Informácie okolo nás - Grafická informácia - vektorová grafika, grafické formáty, aplikácie pre vektorovú grafiku, animácie. Číselná informácia, spracovanie a vyhodnocovanie, tabuľkový kalkulátor – pokročilé funkcie, ......
Prezentácia informácií – aplikácie na tvorbu prezentácií, snímka, spôsoby tvorby prezentácií. Prenos informácií medzi aplikáciami.
Zvuková informácia – formáty, aplikácie na nahrávanie, spracovanie, konverzie, prehrávanie.
Princípy fungovania IKT - základné pojmy – hardvér, softvér. Počítač – princíp práce počítača. Časti počítača von Neumannovského typu, ich klasifikácia. Vstupné, výstupné zariadenia. Typy vstupných a výstupných zariadení. Parametre zariadení.
Softvér – rozdelenie podľa oblastí použitia.
Počítačová sieť – výhody, architektúra, rozdelenie sietí podľa rozľahlosti (spôsoby pripojenia).
Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie(programovací jazyk Python) - textové súbory, čítanie a zápis. Podprogramy a funkcie.
Grafika v Pythone.
3. ročník - zameranie informatika
Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie - rekurzívne podprogramy, užívateľom definované typy, dvojrozmerné pole, grafické rozhranie jazyka.
Prezentácia informácií na webovej stránke – aplikácie na tvorbu webových stránok – hypertext, odkazy.
Informačná spoločnosť - informatika (použitie, dôsledky a súvislosti) v rôznych oblastiach – administratíva, elektronická kancelária, vzdelávanie, šport, umenie, zábava, virtuálna realita, e-spoločnosť.
Softvérová firma – pojmy upgrade, registrácia softvéru, elektronická dokumentácia.
Riziká informačných technológií – malvér (pojmy, detekovanie, prevencia); kriminalita.
Etika a právo – autorské práva na softvér, licencia (freeware, shareware, demoverzia, multilicencia, Open source...).
E - learning, dištančné vzdelávanie, vzdelávania využitím IKT.
4. ročník - zameranie informatika
Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie - približné a numerické metódy (riešenie rovníc a sústavy rovníc, výpočet plochy pod krivkou, nekonečné rady).
Grafické rozhranie jazyka - grafické aplikácie, tvorba jednoduchej hry.
Databázové systémy - vytvorenie tabuľky, formuláre, dotazy, zostavy.
Voliteľný predmet programovanie
3. ročník:
PROGRAMOVANIE – JAVA – zameranie informatika - 2 hodiny týždenne
Obsah predmetu:
- Základné vlastnosti jazyka Java a možnosti použitia
- Syntax jazyka, premenné
- Podmienky
- Cykly, polia, funkcie
- Metódy
- Triedy, objekty, konštruktory
- Stringy, textové súbory
- GUI - Podtriedy, dedenie objektov, polymorfizmus
- Canvas, JLabel, JButton, JCheckBox, JMenu, JTextField
- Výnimky
PROGRAMOVANIE – JAVA – všeobecné zameranie - 2 hodiny týždenne
Obsah predmetu:
- Základné vlastnosti jazyka Java a možnosti použitia
- Syntax jazyka, premenné
- Podmienky
- Cykly, polia, funkcie
- Metódy
- Triedy, objekty, konštruktory
- Stringy, textové súbory
- Výnimky
4. ročník:
PROGRAMOVANIE – JAVA PRE POKROČILÝCH - pre zameranie informatika – 4 hodiny týždenne (nadväzuje na programovanie - Java z 3. ročníka)
Obsah predmetu:
- Komponenty knižnice Swing a ich metódy
- Tvorba jednoduchých projektov s využitím základných komponentov
- Interface
- Kontajnery
- Rozmiestnenie komponentov, určenie relatívneho umiestnenia komponentu v okne, Layout.
- Kreslenie v okne, základné entity a ich kresba, grafický kontext Graphics, metódy na kreslenie
- Vlastné projekty
Ukážky prác - projektov žiakov https://lnk.sk/kxt0
PROGRAMOVANIE – JAVA PRE POKROČILÝCH - všeobecné zameranie – 4 hodiny týždenne
Obsah predmetu:
- GUI - Podtriedy, dedenie objektov, polymorfizmus
- Canvas, JLabel, JButton, JCheckBox, JMenu, JTextField
- Výnimky
- Knižnica Swing, metódy
- Tvorba jednoduchých projektov s využitím základných komponentov
- Interface
- Kontajnery
- Rozmiestnenie komponentov, určenie relatívneho umiestnenia komponentu v okne, Layout
- Kreslenie v okne, základné entity a ich kresba, grafický kontext Graphics, metódy na kreslenie
- Tvorba jednoduchých projektov a GUI aplikácií
CVIČENIA Z PROGRAMOVANIA - PROGRAMOVANIE V JAZYKU PYTHON (nematuritný) - všeobecné zameranie – 4 hodiny týždenne
Obsah predmetu:
- Základné vlastnosti jazyka Python a možnosti použitia
- Syntax jazyka, premenné
- Podmienky
- Cykly, polia, reťazce, funkcie
- Textové súbory
- Grafický modul Tkinter
- Grafické rozhranie (GUI), základné komponenty (Buton, Label, ...)
- Udalosti a väzby
- Tvorba jednoduchých aplikácií
5 - ročné gymnázium
2. ročník:
Základné pojmy informatiky, vývoj informatiky. Spracovanie a zobrazovanie informácií.
Počítačové systémy. Hardware a software.
Operačný systém MS Windows. základné pojmy, práca so súbormi a adresármi.
Internet. Základné pojmy a služby siete. Prezeranie a vyhľadávanie na stránkach. Elektronická pošta.
Textový procesor MS Word.
Tvorba prezentácií MS Power Point.
3. ročník:
Spracovanie textu - textový procesor MS Word.
Tabuľkový procesor - práca s tabuľkou, vzorce, grafy.
Grafické editory - vektorová grafika.
4. ročník:
Algoritmizácia a programovanie - jazyk Python.
Tvorba webových stránok.
Informatika a jej využitie.
Riziká informačných technológií.
Etika a právo, autorské práva
8 - ročné gymnázium
Sekunda:
Internet. Základné pojmy a služby siete. Prezeranie a vyhľadávanie na stránkach. Elektronická pošta.
Operačný systém MS Windows. základné pojmy, práca so súbormi a adresármi.
Počítačové systémy. Hardware a software.
Spracovanie textu - textový procesor MS Word.
Tabuľkový procesor - práca s tabuľkou, úprava, vkladanie údajov, základné funkcie.
Grafické editory - rastrová grafika.
Tvorba prezentácií .
Algoritmy a programovanie - Python, korytnačia grafika.
Tercia:
Spracovanie textu - textový procesor MS Word.
Tabuľkový procesor - práca s tabuľkou, vzorce, grafy.
Grafické editory - vektorová grafika.
Algoritmy a programovanie - korytnačia grafika Python.
Kvarta:
Prezentácia informácií na webovej stránke - základy HTML.
Algoritmy a programovanie - korytnačia grafika Python.
Kvinta:
Komunikácia prostredníctvom IKT - služby Internetu, získavanie a vyhľadávanie informácií . Poštový klient. Neinteraktívna a interaktívna komunikácia. Netiketa. Bezpečnosť na internete. Sociálne siete.
Operačný systém – základné vlastnosti a funkcie (spravovanie zariadení, priečinkov a súborov).
Informácie okolo nás - grafická informácia - rastrová grafika, grafické formáty, aplikácie pre rastrovú grafiku
Textová informácia – jednoduchý formátovaný dokument, štýl, aplikácie na spracovanie textov, pokročilé formátovanie – hlavička, päta, štýly, automatický obsah
Prezentácia informácií – aplikácie na tvorbu prezentácií, snímka, spôsoby tvorby prezentácií.
Úvod do algoritmizácie - pojem algoritmus. Algoritmy z bežného života. Spôsoby zápisu algoritmov. Etapy riešenia problému – rozbor problému, algoritmus, program, ladenie.
Programovací jazyk – syntax, spustenie programu, logické chyby, chyby počas behu programu. Pojmy – príkazy (priradenie, vstup, výstup), riadiace štruktúry (podmienené príkazy, cykly), premenné, typy, množina operácií.
Princípy fungovania IKT- Základné pojmy – hardvér, softvér. Počítač – princíp práce počítača. Časti počítača von Neumannovského typu, ich klasifikácia. Vstupné, výstupné zariadenia. Typy vstupných a výstupných zariadení. Parametre zariadení. Softvér – rozdelenie podľa oblastí použitia. Počítačová sieť– výhody, architektúra, rozdelenie sietí podľa rozľahlosti (spôsoby pripojenia).
Sexta:
Informácie okolo nás - grafická informácia - vektorová grafika, grafické formáty, aplikácie pre vektorovú grafiku, animácie.
Číselná informácia, spracovanie a vyhodnocovanie, tabuľkový kalkulátor – bunka, hárok, vzorec, funkcia, odkazy, grafy, triedenie, vyhľadávanie, filtrovanie.
Prenos informácií medzi aplikáciami.
Prezentácia informácií na webovej stránke – aplikácie na tvorbu webových stránok – hypertext, odkazy.
Zvuková informácia – formáty, aplikácie na nahrávanie, spracovanie, konverzie, prehrávanie.
Informatika. Údaj, informácia, znalosť, jednotky informácie, digitalizácia, kódovanie. Písmo – forma kódovania. Číselné sústavy, prevody. Komprimácia. Šifry. Reprezentácia údajov v počítači, čísla, znaky. Zber, spracovanie, prezentovanie informácie.
Databázy údajov, spracovanie informácií v databáze. Vytvorenie a návrh tabuľky, formuláre, dotazy, zostavy, relácie.
Informačná spoločnosť - informatika (použitie, dôsledky a súvislosti) v rôznych oblastiach – administratíva, elektronická kancelária, vzdelávanie, šport, umenie, zábava, virtuálna realita, e-spoločnosť.
Softvérová firma – pojmy upgrade, registrácia softvéru, elektronická dokumentácia.
Riziká informačných technológií – malvér (pojmy, detekovanie, prevencia); kriminalita.
Etika a právo – autorské práva na softvér, licencia (freeware, shareware, demoverzia, multilicencia, Open source...).
E - learning, dištančné vzdelávanie, vzdelávania využitím IKT.